Mar 12, 2010

clair obscur discography

Stile: coldwave, industrial.


(c) Кристоф Демарте - один из немногих деятелей искусства (даже не просто музыкант), кем я искренне восхищаюсь. человек с богатейшим воображением. каждый его перфоманс это... говоря уж общедоступно и без лишнего эпатажа - охренительно и неповторимо. не забудте заглянуть под кат тем кто еще не видел запись la ballade des gens heureux 86-го года. очень, оочень и ооочень советую.
интервью с ним от Grave Jibes Fanzine:
Nattsol: Расскажи мне, как вы начали. Вы были «на волне», или же шли независимо?
Christophe: Подобно любой молодежи, слушающей музыку, у нас были любимые группы. Это были Joy Division, DAF, The Cure, The Talking Heads, Tuxedo Moon... В то время мы жили в Creil на севере Парижа, и музыку, которую мы слушали, не крутили по радио (это было прямо перед рождением свободных независимых радиоканалов во Франции). И мы, естественно, решили писать ту музыку, которую хотели бы услышать. У нас не было цели принадлежать «волне». Просто группы, которым мы отдавали предпочтение, в то время было принято называть new wave, ну а теперь они могут быть названы cold wave. Так что да, когда люди спрашивали, какую музыку мы играем, мы отвечали 'new wave'.
Nattsol: Мог бы ты рассказать о той cold wave эпохе? Сейчас очень трудно представить, что это собой представляло. Было ли это организованное движение?
Christophe: Во Франции оно не было организованным. Должно быть, это чисто французское, я имею в виду нашу неспособность создавать настоящие сети, в отличие от британцев, например, которым через картель удалось объединить независимые лейблы. Во Франции у каждого есть идиотская мысль, что он достаточно умен, чтоб делать все самостоятельно, и лучше, чем его сосед. Жаль, что не существовало сети для этой сцены 80ых. Даже если сегодня иностранцы говорят о французском cold wave как о движении. Единственное, что существовало во Франции в начале 80ых (и было частично связано с победой левого крыла в 1981), это создание таких неформальных мест, как сквоты, где могли играть многие пост-панк группы, и люди могли посещать их концерты за небольшие деньги. Конечно, так же создавалось множество маленьких независимых лейблов, созданных в начале 80ых, благодаря которым Clair Obscur и другие группы могли существовать. Но опять же, жаль, что эти лейблы никогда не были способны объединиться в подлинную альтернативу массовой культуре.
Nattsol: Ваша музыка всегда казалась мне скорее авангардом, нежели роком. И некоторые песни, такие как, например, «Tristan Tzara», подтверждают мое мнение. Так же мне известно. Что Clair Obscur был назван «рок Арто». Расскажи мне об этом. Какие культурные движения и деятели оказали на вас влияние?
Christophe: По правде говоря, мы были варварами. Clair Obscur был назван «рок Арто» журналистом Жаном-Франсуа Бизо, который тогда даже не читал «Театр и его двойник». Как бы то ни было, мы действительно были заинтересованы в открытии других артистических планов в театре, танце, кинематографе, визуальном искусстве, которые обогащали бы нашу музыку и наши концерты. Рок культура была для нас слишком ограниченной. Мы не стремились принадлежать к «авангарду». Мы были просто заинтересованы в поиске, экспериментах с новыми треками и новыми пространствами. Так же для нас было очевидно, что не достаточно просто находиться на сцене с гитарами. Думаю, оригинальность концертов Clair Obscur была в том, что мы одновременно давали концерт и подвергали сомнению рамки этого самого концерта... продолжение


(en) by David Sanson:
Among all groups which animated the French Cold Wave and Industrial scene of the 80s, Clair Obscur is certainly one of those which radiated furthest outside the boundaries of France. Several of their records have been published by British labels like All the Madmen (the live The Pilgrim’s Progress, 1986) or Cathexis Recordings (the 12" single Smurf in the Gulag, the same year), and one of their act of glory is to be part of the compilation From Torture To Conscience of the mythical label N.E.R. alongside with Current 93, In The Nursery or Death In June (1984). From Killing Joke to The Nits, from Le Cirque d’Hiver de Paris (1982) to the Wiener Festwochen (1991), the bands with which they played, and the venues and places that they performed are a fantastic testimony to the richness of this group which is so difficult to classify. Founded in Creil in 1981 by Thierry Damerval (bass guitar), Christophe (vocals) et Nicolas Demarthe (guitar), Clair Obscur drew immediately attention with a home made audio tape (re-released on the album Play), a 7" single magnificently designed (Santa Maria) and several 12" singles. From the most tribal cold wave to chamber music, from industrial music to dance music (unless these two are synonymous), their musical approach is eminently atmospheric and embraces a surprising variety of styles, giving birth to iconoclastic scenic transcriptions. By recreating a domestic place on stage or by organizing a fake TV game, Clair Obscur explore universes close to theatre or performance, which can be found in In Out, published in 1988 on V.I.S.A. with the help of France Culture. After the releases of the albums Sans titre, 1992, Rock (1994) and Nulle Aide… (recorded under the name CO2, for "Clair Obscur 2nd Generation", in 1999), the end of the 90s saw the group hibernate. Christophe Demarthe mainly worked on his project Cocoon, an ambitious multimedia work released on Optical Sound. Since March 2004, Clair Obscur has been reactivated by Nicolas and Christophe Demarthe, and their albums Play and In Out (...) re-released by the label Infrastition.


Title:  la cassette noire
Year: 1982
Lable: Pleasantly Surprised

Info:
Reissue of a 1982 self released cassette called "La Cassette Noire".
This cassette was later re-issued as part of the "Play" LP (Cathexis Recordings), later issued on CD.
Tracklist:
 01. Séquence
02. The Last Encounter
03. Blume
04. K.G.
05. Pessimiste Combatif
06. Revol Dub
07. Vivant
08. Hibernation
09. Kriegs Opera
 

download






 Title: the pilgrim's progress (live)
Year: 1985
Lable: all the madmen records

Info:
Released in a 18,5cm x 25cm cover together with six 10,5cm x 15cm photos.

Tracklist:

A1 Santa Maria 4:27
B1 Toundra 3:25
 











Title: the pilgrim's progress (live)
Year: 1985
Lable: all the madmen records

Info:
Live in Paris.
Runout etching on side Z: "Les Zoulous Sont De Retour".
 
Tracklist:
Y1 Blume
Y2 Zeda
Y3 KG
Y4 Toundra
Z1 Slough Of Despond
Z2 Czarin
Z3 The Rope
Z4 Michel
Z5 Ethique








Title: smurf in the gulag
Year: 1986
Lable: cathexis recordings

Info:
Track A recorded at Studio A, Rennes and mixed at F2, London. Tracks B1 & B2 recorded at La Grange à Musique, Creil, 24.05.1986. 

Tracklist:
A Smurf In The Gulag
      Producer - Alain Painchaud , Clair Obscur
B1 Le Cheminement Du Pèlerin
      Mixed By - Clair Obscur
      Recorded By - Olivier Timarche
B2 La Ballade Des Gens Heureux
      Mixed By - Clair Obscur
      Recorded By - Olivier Timarche









Title: in out (radio)
Year: 1987
  Lable: V.I.S.A.

Info: Composed for a performance at the first edition of "Festival des Musiques Mutantes", October 25, 1986. Recorded at Studio du Quai de la Loire on 2-Track, May 12, 1987, from 9h to 12h. Distribution New Rose (NR 330).

Tracklist:
Défini 7:03
Blume 3:55
Artistic Slaughter 3:50
Auld Lang Syne 2:05
The Last Encounter 4:11
Valse 3:54
Petite Fable 2:50
Tzarin 4:09
 





Title: play
Year: 1988
Lable: cathexis recordings

Tracklist:

A1 Sequence 2:30
A2 The Last Encounter 1:15
A3 Blume 3:03
A4 Pessimiste Combatif 2:25
A5 Revol Dub 2:50
A6 Vivant 5:36
A7 Hibernation 1:26
A8 Kriegs Opera 2:10
B1 The Pilgrims Progress 2:50
B2 Zeda 5:10
B3 Die Kinder Sind Allein 3:13
B4 Tremendous 4:05
B5 K.G. 3:55
 
 






Title: sans titre
Year: 1992
Lable: V.I.S.A.
Tracklist:
01 Amore (La Solution) 0:57
02 Flowers 3:54
03 Tirésias 1:58
04 Stop 2:58
05 Drive Me To The Beach 3:50
06 Bientôt 1:20
07 Ich Weiß (Nicht) 1:51
08 Merci 3:35
09 O Soleil 2:06
10 Without The Walls 4:09
11 Le Garde 1:33
12 Little Tune (All That Rock'n Roll Is About) 3:30
13 En Avant La Musique ! 3:35
14 Le Bal 1:58
15 Cohabitant 3:05
16 Scotch 1:03
17 Amore II (L'Esquisse) 1:00






Title: rock
Year: 1994
Lable: apocalyptic vision

Credits:
Artwork By [Cover Design, Typesetting] - Bernard Nicolino
Backing Vocals - Aline Montfort , Benoît Loridan , Camille Ulrych , Christophe Demarthe , Laetitia Lawson , Mithra Khalatbary* , Philippe Carrez
Bass - Gamaldine Alouache* , Thierry Damerval
Bombarde - Dominique Douay
Cello - Hélène Audinat
Clarinet, Saxophone - Philippe Motte (2) , Xavier Bussy
Congas, Djembe - Francesco Mantione, Michael Lapie 
Drums - Nicolas Gorge
Engineer [Assistant] - Lionel Bréart Thibaut , Xavier Delbos
Flute - Aline Montfort , Guillaume Damerval
French Horn - Emmanuel Padieu
Goblet Drum [Zarb] - Catherine Blot 
Guitar - Laurent Miqueu , Michael Lapie , Nicolas Demarthe
Lyrics By, Music By - Christophe Demarthe (tracks: 1, 3 to 14) , Nicolas Demarthe (tracks: 1, 3 to 14)
Mixed By - Bruno Dupont (tracks: 4 to 8, 10, 12 to 14) , Pierre  


Jacquot (tracks: 1 to 3, 9, 11)
Music By - Thierry Damerval (tracks: 9)
Photography [Booklet] - Hervé Lefranc , Jannick Lépinay , Jean-Pascal Guillot
Photography [Cover] - Valérie Schramm
Piano - Fabrice Beaudoin , Pierre Jacquot
Programmed By [Computer] - Philippe Carrez
Recorded By - Pierre Jacquot
Trumpet - Patrick Gamblin
Viola - Joël Pagès 

Violin - Christelle Serre
Vocals - Christophe Demarthe
Waterphone [Water Drums] - Bruno Dupont , Nicolas Gorge

Tracklist:
 01 Downtown 
02 Mercredi
03 We Went
04 Showtime
05 Saint Joseph
06 La Bourse Ou La Vie
07 Still
08 Petit Créon
09 Son & Lumière
10 Multiple
11 I Need
12 La Terre
13 Raison Qui Déraisonne
14 Venceremos
   




Title: a collection of isolated tracks 82-88
Year: 1995
Lable: apocalyptic vision

Tracklist:
01 Froh
02 Psychiatric
03 Santa Maria
04 Toundra
05 Die Kinder Sind Allein (Instrumental)
06 The Pilgrim's Progress (Instrumental)
07 Wreck
08 Ubu (Live)
09 Petite Fable (Original Version)
10 The Rope
11 Smurf In The Gulag
12 Till The Morning Light
13 Can't Wait No More (Live)
14 Sweet People Like You
15 Blume (Out)






Title: antigone
Year: 1996.
Lable: apocalyptic vision

Info: Track 1-17:  music composed for a drama production of Sophocles' "Antigone" by the Compagnie Tour de Babel at the Théâtre du Bel-Air in Paris in 1989. Track 21-30: music composed for "Les aventures mythologiques de Dédale", a radio serial written by Denis Boissier and directed by Jean Couturier, broadcast on France Culture in 1994.

Tracklist:
1 Prologue 0:26
2 Procession 1:41
3 O Soleil 2:09
4 Polynice 1:45
5 La Garde 1:37
6 Merveille 1:16
7 Le Frein 2:09
8 Hémon I 1:32
9 Hémon II 1:47
10 Désir 1:33
11 Tombeau Nuptial 2:22
12 Tirésias 1:42
13 La Prophétie 1:59

14 Le Messager 2:03
15 Petit Créon 1:49
16 Raison Qui Déraisonne 1:16
17 Venceremos 1:51
18 Le Laminoir 5:06
19 Ville 3:06
20 Irlande 1:36
21 Amoureuse 2:01
22 Aphrodite 2:52
23 Les Rites 1:56
24 Le Minotaure 1:32
25 Taureau 3:45
26 Elégie 2:26
27 Zoophile 2:02
28 La Guerre 1:36
29 Cérémonie 1:41
30 Phèdre 3:22






Title: we gave a party for the gods and the gods all came
Year: 2009.03.
Lable: optical sound

Tracklist:

01 Es War
02 It'll Be Allright
03 Rain
04 Cry No More
05 I Hope You're Fine (For A)
06 This Song Is For You GPO
07 Mon Ami Mon Frère
08 Blume
09 The Last Encounter
10 Decades
11 The Last Encounter


by on discogs


связаные исполнители/similar artists:
Cocoon




 
  

3 comments:

  1. Большое спасибо :) Их альбомы сложно найти.

    ReplyDelete
  2. всегда пожалуйста ;)

    ReplyDelete
  3. А можно перезалить альбомы? Все ссылки сдохли...

    ReplyDelete